Freitag, 20. Juli 2007

Värjäyksiä - Kool-aiding

Aloitetaanpa silti tärkeysjärjestyksessä: sain vihdoin kutsun Ravelryyn. Kahden kuukauden odottelun jälkeen. Älä siis menetä toivoasi jos odottelet yhä kutsua. Ja nyt voit myös tarkistaa missä kohtaa jonossa olet.

First things first: I'm in Ravelry. I waited for over 2 months for the invitation, so don't be depressed if you're still waiting. And now you can even check where you're located in the line.













Sitten asiaan: vihdoin sain aikaiseksi kipaista kaupungin toiselle laidalle ameriikanpuotiin ostamaan kool-aideja. Mukaan lähti grapea, lemonia ja orangea, koska muita värejä ei valitettavasti ollut hyllyssä vierailuhetkellä.

And to the Thing: I finally shopped for some kool-aids in the american lifestyle shop in Berlin. Too bad they didn't have but grape, lemon and orange kool-aids, but I thought I'd give it a go anyway.
















Ensin vyyhtesin 50g (n.200m) valkoista alpakkasekoitettu (60% alpakkaa, 20% nylonia ja 20% akryylia) n. 5 metrin vyyhdelle ja jaoin sen kolmeen yhtäpitkää osaan, eli jokaisen osan pituudeksi tuli n. 1,7 m. Pesu lämpimällä vedellä ilman pesuainetta tai etikkaa tai suolaa. Liemet: yksi oranssi pussi n. puoleen litraan kylmää vettä ja yksi kolmesta osasta likoamaan. Yksi keltainen pussi samoin toiselle kolmannnekselle. Kolmannen kolmanneksen jätin valkoiseksi. Keltainen imeytyi nopeasti, melko haalea väri mutta selkeästi keltainen verrattuna värjäämättömään, oranssi ei imeytynyt kokonaan ja tuloksena oli hyvin vahva väri. Mikrotus: 3*1,5 min 600 W

1st hank: 50 g of alpaca yarn (approx. 200m, 60% alpaca), 5 meter hank divided to 3 equal parts (1,7 meters each). Washed with warm water only. 1/3 in 1 bag orange kool-aid (in cold water), 1/3 in 1 bag lemon (also in cold water), 1/3 undyed. Yellow gave light but significant color, orange very strong and there was even some color left in the water. Microwaved 3*1,5 min 600 W.
















Valkoisen 150g seiskaveikkakerän vyyhtesin hieman pidemmälle, n. 6,5 mertin vyyhdelle ja jaoin kahteen osaan, eli kumpikin puoli n. 3,25 m. Kaselin vyyhdin, puristelin kuivaksi ja laitoin yhden puolikkaan yhteen pussiin grape-vettä eli tumman lilaa, toisen pussin ripottelin nesteessä olevan vyyhdin päälle. Toisen puolen laitoin yhteen pussiin lemonia. Lila imeytyi hyvin epätasaisesti (ripottelustakin johtuen) ja tasaiseen tummaan väriin olisi tarvittu ainakin 1 pussi lisää. Keltaistakaan ei ollut oikein tarpeeksi, tuloksena hyvin vaalea keltainen. Mikrotus kuten edellä.




















The 6,5 meter long hank of 150 g of 7 veljestä-yarn (approx. 300m, 75% wool) was divided to two and washed with water only as well. The first half got to 1 bag of grape kool-aid and I put another bag on it as it was already in the liquid. The second half was swimming in 1 bag lemon. Grape was attached very unevenly (which is ok in this case, but for a strong even color I'd have needed at least one bag more) and lemon got pretty light. Microwaving as before.


Annoin lankojen luivua yön yli ja pesin mahdollisimman kuumalla vedellä ja astianpesuaineella aamulla. Kuivatus kirkkaassa auringossa parvekkeella. Lilasta lähti melko paljon väriä (onneksi pesin lilan osan seiskaveikasta ensin ja sitten vasta keltaisen), muista ei juurikaan. Alempi kuivatuskuva on pestyistä langoista mutta väriero ei ole noin iso oikeasti.













I let the yarn dry over night and washed it the next morning with Hot water and hand-dish-washing-soap (hmm, the words I need to learn in english..). The grape gave lots of color (so luckily I washed the lilac and yellow parts of 7 veljestä-yarn separately). The bottom picture of yarns drying is after washing them, but the colors didn't change as dramatically as the picture claims.


Oli helppoa ja hauskaa, täytyy toistaa useammin!

It was fun and easy, I'll need to do it again, sometime hopefully soon!

1 Kommentar:

Suzanne hat gesagt…

I got 72 packets of lime, 24 of which went to dev/yarnstash. I still have the rest, and I would be happy to mail you some.